Profesor Hajn
Naděžda Stejskalová
10.2.2017
Byl doslova milenec života. Bez cigarety nevydržel ani po dobu přednášky, jednou přišel a měl na pravé noze papuči. Co, koukáte – to je dna, doktoři mi zakázali pít, kašlu na ně..Natáhl se pohodlně na první lavici a liboval si. Ti oprávci učitelstva, kteří požadovali po přednášejícím přípravy a koncepty by byly šokováni.
Profesor Hajn
Byl doslova milenec života. Bez cigarety nevydržel ani po dobu přednášky, jednou přišel a měl na pravé noze papuči. Co, koukáte – to je dna, doktoři mi zakázali pít, kašlu na ně..Natáhl se pohodlně na první lavici a liboval si. Ti oprávci učitelstva, kteří požadovali po přednášejícím přípravy a koncepty by byly šokováni. Začal přednášet a kluci vpředu ukazovali tři prsty. To už jsem říkal, Ano, třikrát .Bez mrknutí začal z jiného soudku.
Znal z historie nejen letectví, ale celé strojařiny a širokého oboru techniky a vědy tolik věcí a někdy až drbů, že kdyby byl přednášel jednu věc desetkrát, vždy tam bylo něco nového. Asistentil u něho Jiří Nožička student a a ing. Krajina, synovec, ná. soc. poslance Dr. Krajiny. Jiří Nožička ve mně brzy rozeznal spřízněnou duši a dodnes jsme kamarády, přestože se vídáme jednou za deset let. Byli totiž v partě štuďáků, co byli reformovaní, také ti kteří hledali co nejsnadnější obor. Protože zemědělské stroje byly přeplněny, domnívali se , že letectví bude také bez rysování a cvičení. Mýlili se a doplatil jsem na to i já i Jirka. Museli jsme těm ignorantům přes letectví doplnit, co jim bylo španělskou vesnicí. To platilo také pro Bulhary, které jsem měl ve studijní skupině.. Takže jserm nakonec dělal místo jednoho projektu sportovního létadla s výkresy, aerodynamického a statistického výpočtu, projektů asi pět. Nožička to Hajnovi nesmlčel a já měl dost výsadní postavení. Hajn se divil, kde jsem vzal povědomost o některých věcech z oboru stavby letadel. Mohl jsem mu to v praxi předvést, když o leteckém dni v roce 1947 po náhodném shledání jsem ho zavedl do leteckého hřbitova za hangárem D na letišti v Ruzyni. Byly tu vraky nejrůznějších letadel v nejrůznějším stavu demolice. Zavedl jsem ho k čtyřmotorovému bombardéru Arado Ar 234, který viděl poprvé, dosud jen na obrázku. Nadával jak měl ve zvyku. Že by Československo mělo to nejlepší letecké muzeum kdyby někdo vybral od každého typu jeden a někde je soustředil. Přesně takové mínění jsem měl já. A dnes by to byla naprostá sensace, proto, že tam byly některé typy, které se nedochovaly, a navíc – mnoho z nich nebylo nesnadné převést do letu schopného stavu.
Hajn byl originál v každém směru.. Malý ale takovým zvláštním stylem, někdo je malý ale sporý, jak se říká. Ne, Hajn byl malý proporcionálně, nohy a ruce malé, zvětšit ho koeficientem 1,25 a byl z něho úhledný chlap. To snad dělalo i to, že jste si uvědomil jeho malou postavu při bezprostředním kontaktu.
Byl brilantní řečník Pouze někdy šokoval . Při jedné poradě s výrobci leteckých materiálů, jeden ze zástupců průmyslu pravil. S tím jsem u nás v zenitu. Hajn aniž byl žádal o slovo pronesl poznámku, poprvé v životě slyším jmenovat pr..l zenitem. Neváhal používat silných slov ani v přednáškách a podle jeho přátel ani ve společnosti. Bylo to tím účinnější, že to bylo uprostřed bohatého , téměř jevištní řeči pronášeného projevu.
Profesor Hajn měl tři lásky. Hodiny, ptačí let a éra. To poslední vyplnilo většinu jeho života. Ptáci ho nesmírně zajímali . Obdivoval je, Říkal, ozeček pár gramů. Dovedou měnit úhel náběhu, šíp, půdorys křídla, přistávat na místě. Co to pro člověka znamená, aby docílil jen jednu z těch věcí! Když v době kdy byli na Vltavě rackové, někdy jsme si museli pro pana profesora dojít k Palackému mostu. Dovedl kusem housky donutit racky k neuvěřitelným a akrobatickým obratům. To snad až dnes dovedou éra s vektorováním tahu. Hodiny. Když zrušili v Praze letecké gymnázium. Hajn byl bez práce. Ve věku kdy jiní pomýšlejí na penzi. (* 24. 9. 1894) vydupal ze země katedru jemné mechaniky a optiky, sehnal prostory napsal obsažnou knihu, dvě knihy skript, dal dohromady team (patřil k němu například ing. Antonín Baudiš). To je dílo které se nepodaří mnohému za celý život. To vše za poměrně nepřízně režimu, nevzali ho na Vojenskou leteckou akademii. (Možná, že i pro „buržoazní“ původ – byl synem Antonína Hajna, jednoho z omladinářů, člena radikálního křídla národní demokracie, odpůrce Benešovi zahraniční politiky, břitkého řečníka a publicisty).
Hajn byl muzický člověk. K jeho přátelům patřili leteckých fandů také umělci. Jeho vila se uvádí mezi význačnými díly mez i válečné generace a architektů Dovedl vyprávět o společnosti významných lidí první republiky a budil tak naši lítost., že jsme o tuto dobu přišli. O Peškovi se vyjadřoval s mírným opovržením. Dovedl se rozšoupnout, jen když ho někdo pozval, sám držel chlup a kuté nevázané chásce nepatřil. Bylo by dobré, kdyby přítel Nožička napsal, co vše o něm ví, škoda, že nám uniklo jeho stoleté jubileum.
ing.Jiří Pergl