Marketing - polovina 19 století.

Naděžda Stejskalová

O marketingu, bylo poprvé slyšet v polovině 19. Století. Blahá doba, kdy řada činností , které byly předmětem rukodělné či manufakturní se vyvinula do čisté industriální podoby. Mnohé z přepychového a exkluzivního zboží bylo dostupné daleko rozsáhlejšímu okruhu zákazníků. Poptávka převyšovala nabídku a jeden z nástrojů marketingu – reklama sloužila spíše k informaci spotřebitele, něž k náboru.

O marketingu  bylo poprvé slyšet v polovině 19. Století. Blahá doba, kdy řada činnosti , které byly předmětem rukodělné či manufakturní    se vyvinula do čisté  industriální podoby. Mnohé z přepychového a exkluzivního zboží bylo dostupné daleko rozsáhlejšímu okruhu zákazníků. Poptávka převyšovala nabídku a jeden z nástrojů marketingu – reklama sloužila spíše k informaci spotřebitele, něž k náboru. Byly nabízeny dotud neznámé služby. Výrobci usilovali o výrobu s nejnižšími náklady, (vhodné technologie) a vysoký obrat (dobře organizovaný prodej). Marketing té doby znamenal mít včas v nabídce žádané zboží v přijatelné ceně.

Tato idyla trvala do, kdy  nabídka  začala převyšovat poptávku. Pomohla tomu velká krize na počátku třicátých let. Kupní síla všech vrstev potencionálních zákazníků prudce klesla. Výrobci už nemohli sedět za pultem, museli hledat cestu za zbožím za spotřebitelem. Reklama se výrazně změnila, byla agresivnější. Odbytu se  pomáhalo způsoby leckdy na okraji dobrých mravů.. Některé prostěrky přežily do dnešních časů, leckdy dál rozvinuté. Počítali s určitou naivitou zákazníka. Byli snad lidé, kteří věřili, že „dárek“, který dostali k zakoupenému zboží, není zakalkulován v ceně. Rovněž nejrůznější slevy, soutěže, bonusy pro stálé zákazníky, sezonní výprodeje patří do této kategorie. Mnohé přerostlo do obludných forem dnešních dnů.

V marketingu začal převládat průzkum trhu. Strefit se  do potřeb a vkusu zákazníka umožnilo úspěšně prodávat a překonat konkurenci. Směrem k zákazníkovi to znamenalo ovlivňovat jeho gusto a přesvědčilo o nezbytnosti vlastnit náš výrobek. Nebylo mnoho nástrojů k této činnosti. Staré metody – výstavy, přehlídky, presentace, ale i drobná činnost obchodních cestujících a dryjáčnická agitace metod prodavačů pouličních stánků zdaleka nestačily k vyvolávání masových šílenství v oblékání, odbytů automobilů, nábytku, vliv na životní styl zákazníka od oblékání, stravovacích zvyklostí až po délku ženských sukní a střihu pánských vlasů. Ankety byly přímým pojítkem mezi výrobci, obchodníky a zákazníky. Změnila se i reklama. Svůj podíl měl i film a jeho protagonisté, napodobení života horních deseti tisíc. VIP osob aristokracie, celebrit. To vše pečlivě sledovaly barevné časopisy a později i bulvární tisk.
 
Postupně se z marketingu stával vědní obor. Byly vypracovány teorie a z nich praktické návody, jak užívat marketingu v komerční praxi.

Hladinu marketingu vždy neklidou rozvířil vynález a aplikace internetu. Z prostých počátků rozvinul se do globálních rozměrů. Bylo jen otázkou, kdy se  této  instituce  zmocní komerce. Stalo se to v roce 1994- sotva  čtyři roky poté, co internet opustil  „garážovou“  éru a pronikl do světa. To měl  35  milionů  uživatelů v roce 2010 už dvě miliardy. Rozvoj internetového marketingu předstihl všechny předpovědi. Teprve teď mohl marketing jako věda potvrdit své teorie, zjistit činnost odvozených aplikací, pouček a návodů. Poprvé měl možnost v masovém měřítku si ověřit zpětnou vazbou ( formou diskusních fór a blogů) názory požadavky a přání svých zákazníků. Nezůstalo jen při tom, internetový  obchod  otevřel nebývalé možnosti volného trhu samozřejmostí. Nabídka i praxe zákaznického servisu byt v posuzování nároků zákazníka maximálně vstřícně, věcné a nezaujaté.

Všechny tyto činnosti vyžadují, aktivní komunikaci s fanoušky, příznivci i zákazníky.  Facebook k tomu poskytuje jedinečnou příležitost. Firmě to přináší jinak nedosažitelný monitoring představ, přání a požadavků potencionálních i skutečných zákazníků. Bez toho není mnoho naděje na úspěch inovací katalogových produktů i na  vzhled vlastnosti a cenu výrobků příštích.

K dosažení cílů,které si ukládá moderní marketing, je nutné použít všech poznatků které dnešní marketing jako vědní obor nabízí,  zvláště u takového prostředí, jakým  je  facebook.
                                                                                   
Ing. Jiří Pergl
Toto bylo psáno po roce 2002 nsm.