PÉZETKY

Naděžda Stejskalová

O ČINNOSTI PÉZETEK

 
    P É Z E T K Y.
        Čekal jsem, že po listopadu, někdo napíše o činnosti bývalých pézetek, nestalo se. Jinak by bylo známo  jakého druhu byly páky převody komunistického režimu. Veřejnost to tedy neví, vědět to však musí dlouholetýpracovník některé z této  výsadek.. Nevím ,čím při výčtu důvodů pro  pro které nelze pézetky oplakávat, čím začít. Snad tím, že tyto organizace byly úzce provázany s ministerstvem vnitra, či jeho nejodpornější součástí STB. S ministerstvem národní obrany, která k tomu měla specielní útvar. Hlavní zprávu zahraničního obchodu tak na zahraničních postech, nebo ministerstva které dalo pro tyto obstrukční úkoly k dispozici svoje kosultátní oddělení na klíčových místech Evropy i světa. Bylo by  velmi zajímavé se všechno dozvědět co šlo z příslušného odděšlení ÚV KSČ a přes něho z Moskvy do práce  pézetek. Od průmyslové špionáže po  získání embargovaných vzoru utajovaných výrobků.
    Od zjevné podpory osob a  organizací  s levým nadechem, až k dodávkám zbraní, munice, těžké techniky i uniforen levicovým vládám třetího světa. Že přímo utrpěli často fiasko a materiál se octl v rukou nežádoucích? Kšefty z použitým materiálem, který armáda vyřadila, ostudná aféra se zadrženou lodí a tak do nekonečna.
    Že  byly pézetky úspěšnými podniky?  Vývoz podepřený politiskými  argumenty (elektrické lokomotivy do SSSR), dovoz podřadných strojů a zařízení z SSSR  a zemí  „tábora“, neschopnost prodat žádané zboží do vyspělých  zemí.. neschopnost poskytnout servis na světové úrovni. To že byl vzor úspěšnosti. Byly to i vztahy uvnitř státu.. Podvazování kreativity projektantů a konsruktérů. Ukončil až „nos“ z Moskvy. Dotut bojovaly fabriky s  tvrzením že průmysl  SSSR je schopen vyrobit a dodat  vše, že je jen potřeba dovézt dokumentaci. Neustál= konflikty s továrnami o falešně zaměřené propagaci výrobků, označováno jen jmény pézetek, odstranění starých tradičních značek a názvu podniků, které znal celý svět, pokusy ovlivňovat vývoj výrobků podle naprosto laicky prováděného marketinku. A to všechno z pohledu, pracovníka průmyslu této doby. Nestačí to aby nad rovy pézetek nebyla uroněna ani slzička. A kolik ještě dalších by odkryl seriózní průzkum.                                                                                     Ing. Jiří Pergl