Na studiích v Praze
Naděžda Stejskalová
29.6.2018
Tak jsem se konečně ocitl v primě Státní reálky v Praze VII. Co pohnulo tátu ke změně rozhodnutí, abych absolvoval měšťanku, že se potom uvidí, nevím. Možná, že přímluva někoho, na koho dal, možná zjištění, že studium nemusí být tak drahá záležitost.
Tenkrát se platilo školné a žáci pod určitý majetkový limit mohli být osvobozeni od celého nebo od poloviny. Samozřejmě že jsem patřil do kategorie s nárokem na osvobození od celého školného. Také měsíční jízdenka na dráhu mohla být zlevněna na polovinu. Bydlet jsem mohl doma, knihy z větší části jsem si půjčil ze školní knihovny, takže zbyly výdaje jen na sešity, barvy, čtvrtky a pod. Poloviční měsíční jízdenka stála tehdy 22.50 Kč. Nebyly náklady opravdu vysoké.
Začátky.
Reálka v Holešovicích byla ústav proslulý přísností a vysokými požadavky na studenty. Hostivičtí chodili sem také proto, že škola byla v dosahu pohodlné pěší chůze a také proto, že ve spoustě státních úřadů byla požadována právě reálka. To platilo hlavně pro železnici a tak mezi žáky byla řada synů zaměstnanců drah, kteří chtěli svým potomkům zajistit lepší postup. K vlakům které přijely 0 odpovídaly začátky a konce vyučování, byly připojeny vagony označené školní mládež, v těch jezdili všichni vlastníci žákovských měsíčních jízdenek. Byly dva - dívčí a chlapecký, takže o mravnost bylo postaráno oddělením od zvrhlé cestující veřejnosti i separací pohlaví. To byla ovšem iluze, které mohli věřit tak páni na ředitelství. Jinak ty vagony byly plny šikanování a trápení mladších staršími, silnějších slabšími a všech průvodčími. Tak že dříve, než se žáček začal třepat před rasem – kantorem dostal už svůj díl od mazáků ve vlaku. Snad, že mne považovali kluci co šli o rok dříve za jednoho z nich, poměrně jsem těm roztomilostem přichystaným i pro začátečníky ušel. Vtipy to byly vpravdě kanadské – například se usnesli staří pacholci – mezi nimi vynikali konzervatoristé, že dotyčnému páchnou nohy. Za mrazy stáhli okénko v kupé, zbavili bot a holé nohy mu vystrčily z okna. Drželi ho tam až do jeho domovské stanice, načež ho propustili. Když vyběhl z vlaku bos, hodili mu blahosklovně do sněhu ponožky a boty.
Také jeden z prvních malérů nové éry padá na vrub vlaku. Školák býval totiž první vagon vlaku. Shodou okolností jsem byl na schůdkách první. Za mnou horda kluků, kteří nechtěli jít těch pár kroků zpátky k východu a tak naléhali, Abych skočil. Skočil jsem a neuměl jsem to. Ten drško-pád byl bych snesl, ale to mně lapil vrátný a už mne vedl do kanceláře. Vedle řečí mi vzali legitimaci a za řečí, že někdo by měl být vděčný za slevu a napsali na místo k tomu vyhrazené můj zločin, zatelefonovali to do školy, kde jsem byl předvolán do ředitelny a pan Dr. Oldřich mi osobně vynadal na úrovni školy a podepsal ten záznam v legitimaci, telegrafovali to do Hostivice. Kam jsem se musel jít předvést do výpravny, tam měl ke mně umravňující řeči pan přednosta Figar, načeš zcela zdeptaný jsem dorazil domů, duch svatý mi našeptal, abych se zkroušeně přiznal, ostatně těžko pro rozbitá kolena, roztrhané šaty a odřenou tvář šlo zapřít. A tu jsem zjistil, že důkladná ČSD byla bezmezná. Fikar poslal domů pakra Cihláře s avízem, přesně takovým, jakým dráha oznamovala dodávku zákazníkovi. Táta řekl akorát: „ máš štěstí , že si se přiznal“ a to bylo doma všechno. To byl pane servis. Co ?
Ve škole to nebylo tak zlé, zjistil jsem, že ona ta měšťanka zase tak marná škola nebyla. Trochu hrůza šla z třídního profesora RNDr. Karla Rösslera. Který byl, jak ostatně většina mých budoucích kantorů, tak trochu máklý skrze matematiku. Já jsem s ním vycházel celkem dobře.
Další osudy.
Nebudu tady opakovat. Co moji milý spolužáci Zdenek Borůvka, Jirka Kolář a Jirka Ransdorf sepsali po maturitě do dosti objemného spisku. „ Na skok před školní „ tabuli“. To byla historie třídy. Jak ji vytvořila násilná selekce Moravcova ministerstva za okupace spojením dvou tříd a vyhozením kluků, kteří zůstali pod limitem. Odkazuji eventuelního čtenáře na tento spisek, stojí za přezdívkami, záměrně jinými, než byly mezi námi běžně používány. Mně tam přisoudili přízvisko Babinský. Tak mi říkal náš pozdější třídní Dr. Otakar Novák, ve spisku zvaný Spřeška. V důsledku řečeného budu se zabývat tím co se odehrálo před spojením tříd,, nebo v popisku chybí.
PRIMA.
To není výraz uspokojení, to je klasický název první třídy střední školy až do bolševika. K tomu trochu výletu do středního školství mých let. Staré dělení na reálky a gymnasia už pomalu přestávalo platit. Ony už dříve gynazia se dělila na klasické s latinou a řečtinou a na normální bez přízviska, kde se učila „jn“ latina na úrovni, o které se dnešním gymnazistům ani nesní.
Obě školy byly přípravou na studium humanitních směrů, ale pro řadu oborů státní služby byly považovány, tak jako i další střední školy za ukončené vzdělání – nešlo ani tak o souhrn vědomostí, jako o pracovní metody, které mělo studium přivést, o umění třídit a užívat je tvůrčím způsobem, umět je aplikovat. To přirozeně bolševik nemohl moc potřebovat, šlo mu hlavně o naučení dogmat o kterých se nepřemýšlí a o plnění příkazů bez úvah nad jejich stupiditou.
Na druhé straně byly reálky. To byly proti gymnasiím o osmi třídách pouze sedmitřídní. Vychovávaly adepty inženýrských oborů vysokých škol technických a reálných oborů univerzit. Také na školách výtvarných měli jejich žáci přednost. Směřoval k tomu i program studia reálek, matika, deskriptivní geometrie, kreslení a dva živé jazyky., němčina, vždy francouzština, nebo později angličtina.
Nejsem staromilec, ale vznik reálných gymnázií, pak dokonce reformních reálných gymnázií byl krok zpátky. Nebyly to rak ani ryba. Dělily se v kvartě na větve reálné a humanitní, reformní to měly dokonce pomíchané. Trpěla tím výuka jak humanitní tak reálních předmětů.
No a ještě o odborných školách.
Průmyslovky těch let, to byly ukončené školy, připravující střední technické kádry kde se kladl důraz na rýsování, normy, materiály. Z technických předmětů statistika či vlastně její aplikace, dokonce i základy účetnictví pro budoucí podnikatele ve strojírenství. Matematika jen v rozsahu teologií zavánějících předmětů a v jejich rámci.
Jaký div, že ještě za mě byli absolventi průmyslovek na techniku přijímáni jen po vykonané doplňovací zkoušce z matematiky.
Ke změně došlo až za války, kdy profesoři a asistenti z technika byli rozehnáni právě do průmyslovek, které dokázali za pět let války dotáhnout na znamenitou úroveň., takže se nárok na absolventy průmyslovek základu změnil a dosažená úroveň po konci války legalizovaná novými osnovami těchto škol. O jiných odborných školách , toho moc nevím, takže jen to , že k jejich studárny“
Až k lesákům u těch pro jejich sebevědomí, uniformu a velkopanské manýry, pocházejících snad až od dědičných myslivců a jejich erby.
Ještě k průmyslovákům: suveréně předčili vysokoškoláky v grafickém projevu, tedy rýsování, což často zdůrazňovali jako výraz nadřazenosti. Bohužel je v tom utvrzovali i nadřízení , kteří neměli tuchu o tom, že kreslící inžených je anomálie odněkud od Rersla. Kreslit má kreslička, inženýr je od toho, aby vymýšlel. V tom se naši nepoučili. Od Rusů., kde dokonce byla v hierarchii techniků zavedena kategorie „čertěžník“, tedy kreslič.
První třída reálky v Praze VII. – to byla míchanice všech vrstev obyvatelstva. Mnozí po prvním roce zmizeli. Na příklad dvojčata bratři Šrajerů, jejich otec byl korektorem u jakýchsi novin, a dsalp nám to dost práce než jsme pochopili , v čem spočívá jeho práce, tichý klouček Stránský na nějž jsem si vzpomenul, když jsem po létech viděl portrét France Kafky. Zmizel ještě během roku, snad i s rodiči emigroval a ušel tak osudu většiny Židů, v protektorátě, který za rok nastal. Drobný Mikulášek, na něhož Rösler řval, proč nešel do fabriky, když má tátu dělníka.. Na další si nevzpomínám jmény, ale mám před očima statného, o mnoho staršího nás., se starým obličejem a rašícími vousy. Vytáhlý hubený Osolsobě, vždy s kravatou a dospělými obleky, pro kterého jezdil do školy šofeé, s mohutným auťákem. Zda to byl syn rodiny výrobce kancelářského nábytku, který inzeroval v té době jsme se nedozvěděli., ani nás to příliš nezajímalo.
Na češtinu jsme ěli kantora, kterého jsem poznal u přijímačky, Ladislav Prokeš. Byl to odborník na Erbena, dodnes je v knihovně Kytice s jeho předmluvou. Byl ovšem ještě lépe znám jako znalec a autor nesčíslných šachových úloh a vedl dlouhá léta šachové rubriky renovovaných novin a časopisů. Měl velice pozoruhodnou dikci říkal například zagrrrada – což bylo jistě k poznání, že myslel zahradu. Mně naučil o konce života si neplést zvláště a vzláště tím, že mi jednou omlátil hlavu o lavici na níž ležel sešit s oním vzláště a třikrát pronesl hlasem guru … zvláště, zvláště, zvláště. A vidíte pomohlo to, když to slovo píšu, brní mě čelo.
Zastavme se při této příležitosti u kantorů, kteří nejsou uvedeni „ Na skok….“,
nebo na ně něco vím, nebo mají přímý vztah k mé osobě.
Typické pro středoškolské kantory bylo, že střední škola jim většinou poskytovala obživu a čas pro vědeckou práci. Byl-li Ládiček Prokešů jinak zvaný Prkoš, odborníkem na Erbena. Byl Dr. Krčna známý Máchovský badatel, Dr. Tomáš Voldřich historik se specializaci na středověk, profesor Sokol byl geograf z množstvím publikovaných příspěvků do odborných časopisů, Dr. Vojtěch Hainer byl redaktorem Vesmíru.
A uznávaným biologem, fysik Dr.Herold byl kupodivu znalcem starých jazyků, zvláště aramejštiny a zastihl jsem ho jednou s katechetou církve československé majorem(!) Kopalem ano, byl to majorem duchovní služby a rabínem už zapomenutého jména, jak se bavili nějakou naprosto nesrozumitelnou řečí. Druhý fysik, Dr. Hruša po válce byl vysokoškolským učitelem a dělal jsem u něj na technice zkoušku z matematiky.dr. Rösler byl po válce řádným profesorem na Komenského universitě.
Jiří PERGL