Železniční "triangly"
Jan Caha
24.1.2019
Rozdělení ČSFR platné od 1.1.1993 přineslo řadu změn také v síti tehdejších ČSD. V obou částech dřívější federace ale zůstalo pár dopravně zajímavých míst, odrážejících postupný vývoj dopravních směrů na železnici. Tento příspěvek obsahuje - z pohledu laika čili "šotouše", který sám nikdy na dráze nepracoval - jejich (zajisté neúplný) výčet a popis těch existujících (případně zaniklých) uzlů ve tvaru přibližně nepravidelného trojúhelníku.<br />
Jako železniční TRIANGL lze označit plochu mající tvar (zhruba) trojúhelníku, jehož strany jsou tvořeny sbíhajícími a vzájemně propojenými úseky kolejí. Jeho smyslem je umožnit plynulý průjezd vlaků kterýmkoliv směrem, aniž by musel procházet tzv. úvratí.<br />
<br />
<br />
Cestující veřejnost na hlavním tahu Praha - Ostrava si asi nejspíš povšimne, že rychlíky spojující tato dvě města nezajíždějí do Přerova, nýbrž využívají odklon mezi stanicemi Dluhonice a Prosenice, a to v obou směrech majících každý svou vlastní kolej. Původní "Dluhonická spojka" vybudována jako jednokolejná, byla později rozšířená tak, aby se používané směry křížily mimoúrovňově.<br />
<br />
Další podobné útvary se nacházejí v Čechách, na Moravě i na Slovensku. Jsou zejména v těchto místech:<br />
- Jižní předmostí Negrelliho viaduktu v Praze (nyní v generální opravě)<br />
- Jižní vjezd do vinohradských tunelů před pražským Wilsonovým nádražím (ten spojuje "hlavák" s Vršovicemi i se Smíchovem, stejně jako Vršovice a Smíchov<br />
- Ústí nad Labem západ - Ústí nad Labem hl.n. - Ústí nad Labem jih<br />
- Uherské hradiště - Kunovice - Kunovice zastávka<br />
- Postřelmov - Bludov - Bludov lázně<br />
- Žilina (pro přímý průjezd od Bratislavy směr Čadca)<br />
<br />
Našlo by se (s využitím podrobné železniční mapy) jistě několik dalších míst, odpovídajících uvedenému popisu (případně pozůstatků zaniklého "trianglu“). Autor tohoto příspěvku by uvítal tipy na další takováto místa, předem děkuje.<br />